본문 바로가기
카테고리 없음

[DSM-5-TR] 언어장애Language Disorder 진단기준 영어와 한국어 비교하기

by 싸:심 2023. 4. 3.
728x90

새로나온 DSM-5입니다. 언어장애 파트를 살펴볼껀데요 간단하게 언어장애의 진단기준을 영문판과 현재 번역되어 있는 DSM5 한국어판으로 살펴보겠습니다. 

 

 

Diagnostic Criteria


A. Persistent difficulties in the acquisition and use of language across modalities
(i.e., spoken, written, sign language, or other) due to deficits in comprehension
or production that include the following:
    1. Reduced vocabulary (word knowledge and use).
    2. Limited sentence structure (ability to put words and word endings together to form sentences based on the rules of grammar and morphology).
    3. Impairments in discourse (ability to use vocabulary and connect sentences to explain or describe a topic or series of events or have a conversation).

A. 언어에 대한 이해 또는 생성의 결함으로 인해 언어양식(말, 글, 수화 또는 기타)의 습득과 사용에 지속적이 ㄴ어려움이 있으며 다음 항복들을 포함한다. 

   1. 어휘(단어에 대한 지식과 사용)감소
   2. 문장구조(문법이나 형태론적 법칙을 기초로하는 단어와 어미를 배치하여 문장을 만드는 능력)의 제한
   3. 담화(어떠한 주제나 일련의 사건을 설명하거나 기술하고 대화를 나누기 위해 어휘를 사용하고 문장을 연결하는 능력)의 손

B. Language abilities are substantially and quantifiably below those expected for
age, resulting in functional limitations in effective communication, social
participation, academic achievement, or occupational performance, individually
or in any combination.

B. 언어능력이 연령에 기대되는 수준보다 상당히 그리고 정량적을로 낮으며, 이로인해 개별적으로나 어떤 조합에서나 효율적인 의사소통, 사회적 참여, 학업적 성취 또는 직업적 주행의 기능적 제한을 야기한다.

C. Onset of symptoms is in the early developmental period.

C. 증상의 발병은 초기발달시기에 시작된다

D. The difficulties are not attributable to hearing or other sensory impairment, motor
dysfunction, or another medical or neurological condition and are not better
explained by intellectual developmental disorder (intellectual disability) or global
developmental delay

D. 이러한 어려움은 청력이나 다른 감각 손상, 운동 기능 이상 또는 다른 의학적 신경학적 상태에 기인한 것이 아니며, 지적장애 전반적 발달지연으로 더 잘 설명되지 않는다. 

 

 

 

300x250